Selasa, 23 Februari 2010

31. Kisah Kelebihan Bersholawat kepada Rasulullah saw.

Rasulullah saw. bersabda :
”Malaikat Jibril, Mikail, Isrofil dan Izroil telah berkata :
Jibril a.s. berkata :
Wahai Rasulullah siapa bersholawat kepadamu sepuluh kali,
Akan aku bimbing tangannya dengan sabar,
Aku bawa ia ke shirot melintasi,
Seperti kilat menyambar.”

Berkata Mikail a.s. kepadaku :
”Mereka bersholawat kepadamu,
Mereka akan diberi daripadaku,
Minum dari telagamu.”

Berkata Isrofil a.s. kepadaku:
”Mereka bersholawat kepadamu,
Aku akan sujud kepada Allah Tuhanku,
Dan tidak akan mengangkat kepalaku,
Sebelum Allah mengampuni mereka hamba Tuhanku.”

Malaikat Izroil a.s. dengan katanya :
”Mereka bersholawat kepada Rasulullah,
Akan aku cabut ruh mereka itu dengan lembut dari kepalanya,
Seperti aku mencabut ruh para Rasul Allah.”

Wahai cucu dan anakku, ,
Apakah Engkau tidak cinta kepada Rasulullah,
Malaikat memberi jaminan masing-masing kepadamu,
Kalau engkau bersholawat kepada Rasulullah.

Bersholawatlah kepada Rasulullah,
Asal jangan di tempat maksiat,
Atau di tempat najis.
Supaya mendapat syafa‘at Rasul dari Allah,
Tetapi tidak ketika berbuat maksiat,
Atau tidak ketika mengeluarkan najis.

Apalah payahnya mengucapkan sholawat,
Ketika menyetir mobil atau naik kereta pun boleh saja,
Ketika duduk atau golek boleh bersholawat,
Ketika berjalan pun boleh-boleh saja.

Duduk-duduk di teras rumah,
Ucapkan sholawat kepada Nabi,
Di akhirat Engkau akan mendapat upah,
Padahal hanya sambil duduk mengingat Nabi.

Dengan kisah yang dikemukakan ini,
Aku harap Engkau tidak melepaskan peluang ini,
Untuk bersholawat kepada Nabi Muhammad Rasul Allah.
Semoga kita disayang Allah, Rasul dan Malaikat Allah.

H.M. Ma‘shum Hasibuan, B.A.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar